ullhedensalli

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2015

Kennelläger och Apellspår

Av Anne - 4 oktober 2015 19:06

I torsdags kom Sarah och Öset från Malmö till Tyresö för att bo hos mig och Brallan en natt. Detta med anledning av att Ullhedens kennelläger började i fredags. Det är nog ett understatement att säga att Brallan var överlycklig över att träffa sin brorsa..... Nej, hon var inte nöjd alls faktiskt och tillbringade större delen av torsdagkvällen med att ligga vid ytterdörren och sura. Fram på fredageftermiddagen hade hon tinat upp liiiiite, och kunde i allafall hålla honom under tukt och förmaning på vår uteplats..:). Vi tillbringade fredagen nere på klubben med att träna spår, uppletande och lydnad innan det fram på kvällen var dags att åka till Norra Stockholms Hundhall för kennellägrets samling och middag. Sarah hade varit där och ställt upp sin husvagn på torsdagen innan hon kom till oss, och jag och Brallan skulle sova hos uppfödaren Camilla hela helgen. Efter en god middag och lite tjatter så begav sig jag och Camilla hem till henne. Upp och tillbaka till Hundhallen i går morse där jag och Brallan var med i skyddsgruppen. Det var Brallans pappa Eives husse Micke som var skyddsfigurant på lägret, och Brallan skötte sig med bravur, som oftast, när vi tränar! Här måste jag kasta lite rosor på vår hemmafigge, Marcus, som ser till att vi tränar och utvecklas i lagom takt och på rätt sätt! Tack Marcus, allt vi kan om skydd kan vi tack vare dig!!! Så i dag då, söndag, hade jag anmält mig och Brallan till Apellklass spår på Österåkers Brukshundklubb. Jag hade lite funderingar om att hon kanske skulle vara för trött, ligga kvar i skyddsfacket, eller bara helt enkelt för ung för att fixa dagen i dag. Vi drog spår nummer 2 av 6, och när jag plockade ut henne ur bilen och hon såg att jag hade sele och spårlina i handen, så var den lilla tröttheten som bortblåst.... I väg på spåret och ganska snabb kände jag att hon låg alldeles för långt till höger om själva spårkärnan. Eftersom domarna står kvar och tittar hela spåret så kunde jag ju liksom inte styra in henne, utan hon missade ju så klart första pinnen, tog vinkeln till höger fint, hittade pinne nr 2, vinklade fint höger igen och vips, så hittade hon slutet! Tjoho liksom, fast ändå inte, man vill ju alla pinnar med sig hem. Fick i allafall beröm av domarna av att jag fört henne så lungt och fint i spåret, vilket var jättekul, jag jobbar hårt med att försöka vara så lugn och tydlig mot lilla Brallisen. 4 hundar kom runt på spåret, och tillbaka på klubben var det platsliggning direkt. Brallan låg hela tiden, men hon kändes lite ofokuserad vilket jag får ta på mig, kom på att hon nog aldrig legat 3 minuter utan att jag gått tillbaka och belönat henne.......... Efter platsliggningen var det budföring och om jag haft fullt på spåret hade jag nog avstått den, men med en pinne bort i spåret, så var det bara att köra den. Återigen kom funderingen om hon skulle blanda i hop det med ett inskick i skyddet och sätta sig framför mottagaren i en bevakning...eller tjuvstarta från mottagaren som hon gärna gör...... Men nej, hon fixade det galant, eller nästan, hon tacklar ju förstås som vanligt till mitt ben när hon kommer springande tillbaka till mig och ska sätta sig fot!!:). När alla hundar gjort budföring var det dags för lydnaden och medan hund nr 1 körde gick jag och värmde upp Brallan. Gick ut med en bra känsla på planen när det var vår tur och jag tycker att hon skötte sig fint. Ville lägga sig lite för tidigt på läggande under gång, slarvade lite med apporten och slog i hindret på tillbakahoppet, men i det stora hela så är jag väldigt nöjd. Nöjd med känslan och hur jag lotsade henne i genom hennes livs första tävling, betygen tittar jag aldrig på, så jag hade faktiskt ingen aning om vad dom låg på. När alla hundar kört så tog det ca 40 minuter innan det var prisutdelning, och tävlingsledaren kom ut med protokollen och sa med ett leende på läpparna att alla var i allafall godkända.... Som vanligt började man prisutdelningen bakifrån, och när 4:de och 3:dje pristagarna var uppropade så sa hon att 2:an var uppflyttad, där och då förstod jag att jag och Brallan nog både vunnit tävlingen och blivit uppflyttade eftersom jag hade sett 2:ans lydnad och Brallans lydnad hade KÄNTS bättre än 2:ans lydnad såg ut. Bästa Brallan vann som sagt, på 265,5 poäng och kan nu titulera sig Lägreklass spårhund! Tack Sanna och Anders som var tävlingsledare och tack till domarna Katarina och Henrik! Körde efter det tillbaka till Hundhallen och kennellägret för lunch och för att ge Brallan ett roligt skyddspass som slutbelöning! Tack alla Ullhedare, figuranter och kennelmamman Camilla för en trevlig helg!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne - 20 november 2015 19:07

1 år sen. I Dag. Saknar dig oändligt!

Av Anne - 15 november 2015 16:44

......ja, lite så är det att sova med två Malleflickor i sängen. Det börjar så bra när vi går och lägger oss. En liten Malleflicka ligger lugnt och fint på varje sida om mig i sängen. Några timmar senare vaknar jag av att det är otroligt varmt, och j...

MH

Av Anne - 14 november 2015 22:09

Förra helgen var Alli och 7 av hennes syskon i Östervåla och gjorde MH. Jag och Sarah, brorsan Ösets matte, gav av oss av hemifrån mig redan vid 06-tiden på lördagsmorgonen. När vi kom fram regnade det, och det gjorde det i princip hela dagen.... Bar...

Av Anne - 25 oktober 2015 22:31

Ja, det är vad Alli har fått vara i helgen....fast inte i ordets mest positiva bemärkelse, hon har fått ligga på klubben medan jag har haft valpkurs. Både lördag och söndag har jag haft en intensivvalpkurs, 4 timmar båda dagarna. Och även fast jag gå...

Av Anne - 19 oktober 2015 22:03


Hur skämmer man INTE bort en hund? Genom att ha massor av regler för allt? Genom att aldrig låta dom ha ben, leksaker, få lite smarr mellan måltiderna, inte ligga i några möbler eller slicka av en tallrik när jag ätit klart? ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gdtbok


Ovido - Quiz & Flashcards