ullhedensalli

Alla inlägg under januari 2015

Av Anne - 29 januari 2015 20:46

Det finns många saker Alli tycker är roligt. Det roligaste är dock att bita mig. Hårt. Från alla håll och kanter, bakifrån, framifrån och sidledes. Hon kan göra en rusch 20 meter före mig, vända upp och komma som skjuten ur en kanon och bita mig i armen, magen, tutten eller helt enkelt där hon kommer åt....hårt..... Man kanske får vara nöjd över att hon inte längre biter en i benen när man går, eller hänger bak i morgonrocken så den liksom står rakt ut som ett storsegel och man blir förkyld i snippan när morgonvindarna viner. Om jag gör något åt bitandet??? Ja, jo, lite...fast samtidigt så tycker jag fortfarande att det är lite gulligt, vilket jag säkert inte tycker om ett par månader..:). Som tur är är det bara mig hon behandlar på det där viset och jag gillar att hetsa henne lite oxå, så jag får helt enkelt skylla mig själv. I morgon ska jag skärpa mig....:)

Av Anne - 28 januari 2015 21:27

I morse vaknade jag till den omisskännliga doften av bajs. Hundbajs. I massor. Borde ha förstått det redan i går kväll när den lilla råttan till valp gjorde allt utom att skita innan vi skulle gå och lägga oss. Det grävdes, skälldes och kastades runt med Foppatofflor på uteplatsen, men se bajsa, det passade inte....till råga på allt hade den lilla damen plockat ner strumpor från torkställningen och släpat runt i bajset. Kanske var som någon skrev på Facebook, att hon försökte torka upp. Gick inge vidare om ni frågar mig.... Nu i kväll har jag med glädje åkt och jobbat pch morsan är hemma och passar valp....känns lite som semester!

Av Anne - 26 januari 2015 21:32

I helgen som gick var det fullt ös blandat med Mulleliv. Lördagen spenderades på fel sida av stan, dvs i Brottby och i Åkersberga. Först var vi som sagt i Brottby hos familjen Gustafsson/Santos, där fick Alli leka med Esther och hennes kompis Ida. Tror att dom hade kul alla 3 medan vi vuxna moffade kakor....?. Efter det var det dags att bege sig till Camilla Uppfödare. Jag och Alli ska bo där i en vecka när dom åker utomlands. Vi ska passa Allis syrra Öza och Kelpin Myran som är en månad äldre än Alli och Öza..... Kommer nog bli drag under dom små valutakassorna då! På kvällskvisten var det dags att bege sig långt ut på Tyresö, till Karin och Lasse, ja, och dom kortbenta förstås....jag hade blivit utslängd hemifrån för det skulle vara MMA gala hemma vid min tv. Ute på Tyresö hade Alli och Lusen sin egen MMA gala, ända tills det blev sängdax. Alli somnade som en klubbad oxe och vaknade inte förren vid 08 nästa morgon, och då var det dags för rond 2 med Lusen...?. I dag var planen att vi inte skulle göra ett dyft, men vid lunchtid kom Pia med Milano och Copper förbi, så vi åkte ner med dom till golfbanan och gick en sväng. Det märktes att Alli var trött efter helgen, hon surade ur när hon inte riktigt orkade springa med Copper. I morgon ska vi träna i Hundhallen i Haninge med bla Lusen och några andra kortbeningar. En del höjer på ögonbrynen och undrar förvånat om jag redan tränar med Alli....Ja, självklart!!! Men får hon inte vara valp då??? Jo, självklart!!!! Dygnet har 24 timmar, av dom är Alli vaken kanske10 timmar, så hon hinner både träna och vara valp. Jag kan ärligt säga att jag tror inte att någon INTE tränar sin valp, vi har nog bara olika namn på det som JAG kallar träning. Visa mig den hund som är tänkt att bli tävlingshund och som vid 6 månader inte kan sitt, ligg, komma på inkallning, inte gått ett spår eller fått leta grejer....för mig handlar det om att bygga en relation, lära sig regler och leka in det hela. Som sagt kalla det vad ni vill....I morgon ska vi i allafall TRÄNA!!?

Av Anne - 25 januari 2015 18:39

Alli föddes 27 september 2014 på Kennel Ullheden. Hennes mamma heter Manoir des Rubis Kira och pappa heter Lei-Anns Eive. Eives pappa är Lei-Anns Bosse, som var pappa till Defence... Första veckan var Alli och jag inte alls på samma våglängd. Jag, fortfarande knäckt efter Defences bortgång och Alli, en självständig liten fröken som var ganska ointresserad av att vara med mig....Jag fick jobba ganska hårt för att få henne att förstå att man kan ha nytta av sin människa, och att människan är den som erbjuder både lek och smarrigheter! Alli har en fantastisk liten nos, när hon var ca 10 veckor fick hon sitt första spår och det gick som på räls. Uppletande är en annan av hennes favoritsysselsättningar.... Alli har ett fantastiskt tydligt kroppsspråk, och när hon träffar nya hundar kurar hon ihop sig som en ostbåge och fäller ner både huvud och svans, allt för att bli så liten och ödmjuk som det bara går. Hon är lagom social med nya människor och har hittills inte haft några som helst problem med olika miljöer. Hon har lätt för att koppla av var som helst och nu gillar hon till och med att åka bil, vilket var en mardröm den första veckan......2 kilometer kändes som 20 mil när hon gapade som värst....?. Vad ska den där Alli bli när hon blir stor då?? Ja, tanken är att hon ska bli spår och skyddshund....hur det blir med det återstår att se!!

Av Anne - 24 januari 2015 20:47

Den här bloggen kommer att handla om Ullhedens Ö-Alli, till vardags kallad Alli eller Brallan. Alli kom till mig av en slump efter att jag förlorat Defence, och det var nog tur det....Alli är i DSG snart 4 månader och inte det minsta lik Defence, vilket oxå är tur, annars hade jag nog jämfört dom för mycket. Det hade aldrig kunnat bli till Allis fördel, jag kommer aldrig få en hund dom D igen, men det här kan nog bli bra ändå!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<<
Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gdtbok


Ovido - Quiz & Flashcards