ullhedensalli

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2015

Måste man träna allt?

Av Anne - 31 augusti 2015 22:46

Efter kvällens måndagsträning satt vi några stycken och diskuterade det här med hundträning. En i vår träningsgrupp sa att det inte längre fanns någon motivation att träna hund. Vi pratade lite kring detta, och det visade sig att en av grenarna som den här hundföraren och hunden tränade hade börjat strula. Eftersom hundföraren tävlar i andra grenar inom brukset förutom den som strulade så föreslog jag att hundföraren kanske skulle lägga ner just den grenen. Andra kanske skulle tycka att hundföraren ska träna den grenen mer, men om hundföraren har en bra hund i den andra grenen och mest tycker att det tar i mot med brukslydnadsmomenten så kanske just brukslydnadsmomenten är viktigare? Eftersom hundföraren fortfarande vill tävla så behöver krutet läggas på just det. Hundföraren såg nästan lättat ut när förslaget om att vila den struliga grenen kom på tal. Det kanske är en del av problemet för många i dag, det ska hållas på med så jävla mycket på en gång, i stället för att bli riktigt bra på en eller två grenar, så ska det köras Bruks, gärna flera grenar, lydnad, agility, Rallylydnad och gärna lite Nosework på det. Helst också med unga hundar som inte ens är riktigt bra på något ännu, För mig blir det lite som att lägga i hop låg - mellan och högstadiet på en gång....... Jag ser flertalet hundar som inte har en jäkla aning om vad tex fot betyder, för ena dagen så tränas det rallylydnadsfot med massor av hjälper, och nästa dag är det tävlingslydnadsfot utan hjälper. Det ska spåras hårt och svårt fast hunden inte ens kan spåra 100 meter rakt fram i skog...... Det är precis som en del tror, att om hunden inte fått prova på hela SBK:s kursutbud innan 2 års ålder så är det kört, att dom efter 2 år plötsligt är obildbara... Lägg ner pressen och stressen på dig själv och din hund, träna när du är i rätt sinnesstämning för det och se för fasen till att ha kul!!

 
 
Ninni

Ninni

1 september 2015 07:44

Väl skrivet! Jag själv tänker som så att jag hellre lägger två år på att leka med hunden och träna grunder så att det blir lätt att träna sedan, än hoppar direkt på träningen när valpen är lätt att träna "av sig själv". Det enda positiva jag ser i att träna fler saker samtidigt är att det lättare går att variera träningspassen. Jag väntar tex inte med att lära hunden apportera bara för att den inte har perfekt fotgående, börjar jag lite med det ena och därefter börjar med det andra, då kan vi växla lite under träningspasset så att det blir roligare för oss båda. Kanske jag hade tänkt annorlunda om jag haft annan hund, men nu har jag saluki som tröttnar om jag försöker få till samma moment mer än 3-4 gånger under ett träningspass.

http://guldsaluki.wordpress.com

Anne

1 september 2015 08:33

Men det är ju toppen!! Poängen med inlägget är att man visst kan träna flera saker, men det kanske bör läggas riktiga grunder först, tex vänta lite med söket och se till att hunden kan spåra först..stort lycka till med din träning och coolt att du tränar med en Saluki!

 
Eva

Eva

1 september 2015 08:15

Så sant Anne Ha kul är väl ändå poängen med att ha hund?
Kram

http://ethund.se

Anne

1 september 2015 08:33

Ja verkligen.... Det borde vara det i allafall!! Kram!

 
Marie

Marie

1 september 2015 08:49

Bra skrivet Anne!
Det är mycket press idag, det ska vara kul att träna och att pausa vissa saker bland är bara bra👍

http://www.hundenifokus.dinstudio.se

Anne

1 september 2015 14:11

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne - 20 november 2015 19:07

1 år sen. I Dag. Saknar dig oändligt!

Av Anne - 15 november 2015 16:44

......ja, lite så är det att sova med två Malleflickor i sängen. Det börjar så bra när vi går och lägger oss. En liten Malleflicka ligger lugnt och fint på varje sida om mig i sängen. Några timmar senare vaknar jag av att det är otroligt varmt, och j...

MH

Av Anne - 14 november 2015 22:09

Förra helgen var Alli och 7 av hennes syskon i Östervåla och gjorde MH. Jag och Sarah, brorsan Ösets matte, gav av oss av hemifrån mig redan vid 06-tiden på lördagsmorgonen. När vi kom fram regnade det, och det gjorde det i princip hela dagen.... Bar...

Av Anne - 25 oktober 2015 22:31

Ja, det är vad Alli har fått vara i helgen....fast inte i ordets mest positiva bemärkelse, hon har fått ligga på klubben medan jag har haft valpkurs. Både lördag och söndag har jag haft en intensivvalpkurs, 4 timmar båda dagarna. Och även fast jag gå...

Av Anne - 19 oktober 2015 22:03


Hur skämmer man INTE bort en hund? Genom att ha massor av regler för allt? Genom att aldrig låta dom ha ben, leksaker, få lite smarr mellan måltiderna, inte ligga i några möbler eller slicka av en tallrik när jag ätit klart? ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gdtbok


Ovido - Quiz & Flashcards