ullhedensalli

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2015

Möte

Av Anne - 6 oktober 2015 22:31

I dag efter att jag och Karin med dom kortbenta damerna gått i skogen vid Skutans Gård så mötte jag en gammal bekant på parkeringen där. Bekanten hade oxå Malle nu för tiden. Bekanten berättade att dom tränade IPO och att Mallen var otillgänglig och inte helt förtjust i folk. Vips så åkte mina taggar ut.... I min värld så tränar man inte skydds med såna hundar, speciellt inte när hunden inte ens är ett år. Varför inte träna sök i stället så hunden lär sig fördelen med människor? Bekanten hade också många åsikter om skyddsfiguranter, tex ifrågasatte Bekanten om bara för att en figge tränat skyddshundar länge, var han eller hon mer lämpad än vem som helst? Eeee, ja! Bekanten figgade gärna för sina kompisars hundar och verkade inte ha några som helst problem med att skicka sin hund på vem som helst.... WTF??? Själv är jag extremt noga med att skicka min hund på någon som vet vad han/hon håller på med. Om figuranten tar imot min hund på fel sätt kan det ju bli hur tokigt som helst, och både hund och figge kan bli skadade. Bekantes argument till att skicka sin hund på vem som helst var att det är ju så ont om skyddsfiggar. Och det var ju inte så svårt att lära upp någon, bara för att en figge gått en organiserad utbildning så behövde det, enligt Bekanten, inte betyda att den människan var lämplig??? Men va? På riktigt? Den människan är nog garanterat mer lämplig än Nisse i kafeterian på klubben........... I bland bli man mörkrädd - på riktigt!

 
 
Therese

Therese

9 oktober 2015 11:17

Det er ikke noe galt i å trene skydds hvis man gjør det riktig og med hunder som er mentalt godt sammenskrudde. Men jeg har også en bekjent som begynte å trene skydds med en usikker malle. Heldigvis får ikke bekjenten til resten av treninga (lydighet) til IPO med denne hunden, så den er pensjonert. Men det er etter mitt syn galskap å trene en hund, som er så usikker at den kan bite, til å bite. Det er klart det egentlig skal være andre drifter man spiller på i bitearbeidet, men hundene må allikevel være gode mentalt for å være trygg å trene i skydds. Det er så mye annet moro man kan gjøre med hunder som er usikre på folk!

http://tijon.wordpress.com

Anne

19 oktober 2015 21:39

Precis min åsikt också!!??

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne - 20 november 2015 19:07

1 år sen. I Dag. Saknar dig oändligt!

Av Anne - 15 november 2015 16:44

......ja, lite så är det att sova med två Malleflickor i sängen. Det börjar så bra när vi går och lägger oss. En liten Malleflicka ligger lugnt och fint på varje sida om mig i sängen. Några timmar senare vaknar jag av att det är otroligt varmt, och j...

MH

Av Anne - 14 november 2015 22:09

Förra helgen var Alli och 7 av hennes syskon i Östervåla och gjorde MH. Jag och Sarah, brorsan Ösets matte, gav av oss av hemifrån mig redan vid 06-tiden på lördagsmorgonen. När vi kom fram regnade det, och det gjorde det i princip hela dagen.... Bar...

Av Anne - 25 oktober 2015 22:31

Ja, det är vad Alli har fått vara i helgen....fast inte i ordets mest positiva bemärkelse, hon har fått ligga på klubben medan jag har haft valpkurs. Både lördag och söndag har jag haft en intensivvalpkurs, 4 timmar båda dagarna. Och även fast jag gå...

Av Anne - 19 oktober 2015 22:03


Hur skämmer man INTE bort en hund? Genom att ha massor av regler för allt? Genom att aldrig låta dom ha ben, leksaker, få lite smarr mellan måltiderna, inte ligga i några möbler eller slicka av en tallrik när jag ätit klart? ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gdtbok


Ovido - Quiz & Flashcards