ullhedensalli

Direktlänk till inlägg 11 juni 2015

Utbrända???

Av Anne - 11 juni 2015 22:50

Bränner vi ut våra hundar nu för tiden?? På senare tid har jag träffat ganska många tävlingshundförare som funderar på om deras hundar är sjuka. Man tror att dom har allt från Borrelia till hjärtmask typ.....inte sällan är dessa förare ägare till hundar av Vallhundstyp. Dom tycker att hundarna går ner sig mer och mer på både träning och tävling, senast i dag hörde jag citat: men det är ju en BC, den ska ju orka jobba timmar i sträck, slutcitat. Men va? Jag tror helt enkelt att folk generellt har för bråttom med att få sina hundar till elitklass, är dom inte där i minst en gren innan 2,5 års ålder så får en del panik. Helst ska det köras både lydnad, bruks ( gärna i flera grenar ) rallylydnad och gärna lite agility oxå...... Vila och återhämtning är det inte tal om, nej, det ska tävlas varje helg....gärna både lördag och söndag, tränas minst en gång om dagen, alltså organiserat på Brukshundklubben. Själva har vi människor 4 veckors semester, men våra hundar ska jobba dagligen, året runt.. Vad hände med att bara vara, gå långa skogspromenader och liksom bara få vara hund???

 
 
Maria

Maria

12 juni 2015 20:05

Bra och mycket tänkvärt inlägg.
Håller verkligen med:)

http://nattvind.bloggplatsen.se

Anne

12 juni 2015 20:43

:)

 
Ingen bild

maysod

12 juni 2015 21:10

Äntligen börjar man fatta.

Anne

12 juni 2015 21:16

En del i allafall...:)

 
Eva

Eva

12 juni 2015 21:54

Bra skrivet! Vila är extremt underskattat som träningsmetod och enligt mitt tycke, absolut nödvändigt för alla individer.
kram

http://ethund.se

Anne

12 juni 2015 22:12

Tack! Precis, det tror jag med!!

 
Ingen bild

Anna Lantz

13 juni 2015 09:28

Mycket bra skrivet. Jag försöker alltid ge en vila på vintern och en på sommaren. Men jag tävlar inte så hårt heller.

Anne

13 juni 2015 12:01

Bra tänk!! Lycka till!!

 
Mette

Mette

13 juni 2015 10:22

Er så enig! Om hunder ikke blir utbrent, hvor blir alle unghundene av som kom raskt opp i Elite? Vil tro mange får slitasjeskader også om man ikke er forsiktig...for all del noen av hundene holder år etter år, så man har jo noen av de også.
Min samboer pratet med en LP dommer, hun mente at det burde gå tre-fire år før man kom i Elite, for så at hunden var 6-7 år når den kunne være en rutinert Elite hund.

http://teamcheerful.blogspot.no

Anne

13 juni 2015 12:01

Precis!!! Var tar dom vägen???

 
iselin

iselin

15 juni 2015 13:16

Utrolig bra skrevet i et viktig tema, vi kunne prøvd å trene hver dag og måtte prestere hver dag, da hadde vi også vært slitene...
Et tema som jeg lenge har tenkt på, men litt "farlig" å snakke om, du gjorde det, og vi er mange som er enig 😃

http://www.smaellen.com

Anne

16 juni 2015 22:42

Tack!!

 
Ninni

Ninni

15 juni 2015 15:25

Väldigt bra ämne att ta upp. Själv har jag aktiv tävlingshund och är riktigt petig med allt kring henne. Resultatet är att hon nu är en av de bästa i sin ras, vilket garanterat inte är en slump. Ändå, när jag nämner att vi ska ha vilodag någon gång, så är det folk som säger "eh? Hundar ska faktiskt klara av att hålla igång, framförallt när de är på sådan nivå som din hund är på!"...

http://guldsaluki.wordpress.com

Anne

15 juni 2015 16:07

Tack!! Lycka till med din hund i fortsättningen!!

 
Ingen bild

Sten Henningsson

18 juni 2015 09:25

Bra tanke, det slår mig att kanske vi inte ser hundens oglädje och ohälsa som ett stressproblem som vi själva skapar. Vad ta vi människor till vid ohälsa???

Anne

18 juni 2015 18:42

Vi människor har förhoppningsvis förmågan att känna när det blir för mycket och saktar ner lite....tyvärr har inte våra hundar den valmöjligheten!

 
Ingen bild

mona Fröberg

20 juni 2015 13:14

Är instruktör främst i valpkurs och vardagslydnad och har märkt de senaste åren att träning av hundar har gått till överdrift, och det är inte många som förstår värdet av passivitetsträning .

Anne

21 juni 2015 10:14

Håller helt med dig!!

 
Ingen bild

Eva

30 juni 2015 15:14

Blivit så mkt presige och ju yngre hund ju bättre är man som förare men till vilket pris?
Min malle är är tre och vi ska snart ut i L I 😊

Anne

30 juni 2015 16:38

Lycka till!! Och jag håller med dig!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne - 20 november 2015 19:07

1 år sen. I Dag. Saknar dig oändligt!

Av Anne - 15 november 2015 16:44

......ja, lite så är det att sova med två Malleflickor i sängen. Det börjar så bra när vi går och lägger oss. En liten Malleflicka ligger lugnt och fint på varje sida om mig i sängen. Några timmar senare vaknar jag av att det är otroligt varmt, och j...

MH

Av Anne - 14 november 2015 22:09

Förra helgen var Alli och 7 av hennes syskon i Östervåla och gjorde MH. Jag och Sarah, brorsan Ösets matte, gav av oss av hemifrån mig redan vid 06-tiden på lördagsmorgonen. När vi kom fram regnade det, och det gjorde det i princip hela dagen.... Bar...

Av Anne - 25 oktober 2015 22:31

Ja, det är vad Alli har fått vara i helgen....fast inte i ordets mest positiva bemärkelse, hon har fått ligga på klubben medan jag har haft valpkurs. Både lördag och söndag har jag haft en intensivvalpkurs, 4 timmar båda dagarna. Och även fast jag gå...

Av Anne - 19 oktober 2015 22:03


Hur skämmer man INTE bort en hund? Genom att ha massor av regler för allt? Genom att aldrig låta dom ha ben, leksaker, få lite smarr mellan måltiderna, inte ligga i några möbler eller slicka av en tallrik när jag ätit klart? ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gdtbok


Ovido - Quiz & Flashcards